._113_. مُرواتون همه ساله باشه

از وقتی که خودم را شناختم، از همان کودکی، عزاداری های محرم و صفر که تمام می شد در هر حسینیه و زینبیه و مسجد و مراسمی همشهری هایم به هم می گفتند مُروات همه ساله باشه، اوائل برایم مهم نبود این جمله، بعد ها که استخوان ترکاندم و بزرگ تر شدم با خودم می گفتم مُروات همه ساله باشه؟ یعنی چی؟ یکبار از میم که همسن و سال خودم بود پرسیدم تو میدونی مُروات همه ساله باشه یعنی چی؟ یکم فکر کرد، کمی سرش را خاراند، چند ثانیه به افق خیره شد و گفت یعنی این که سال دیگه هم زنده باشی و تو این مراسم ها شرکت کنی. خب از لحاظ مفهومی به نظر درست می گفت اما چرا می گفتند مُروا؟ از چند نفر دیگر هم پرسیدم جواب هایشان مشابه میم بود اما هیچکدام نمی دانستند مُروایی که در این جمله به کار رفته یعنی چی... 

امروز روحانی مسجد اواخر سخنرانی اش گفت ما بوشهری ها عادت داریم بعد از مراسم ها و تمام شدن ایام عزاداری به هم میگیم مُرواتون همه سال، یعنی اشکِ به سان مرواریدی که برای حسین(ع) می ریزید همه ساله باشه... چه تشبیه قشنگی، پس قدیمی تر ها و اجداد ما اشکی که برای حسین (ع) سرازیر می شود را به مروارید تشبیه کرده اند.

 مراسم که تمام شد موقع خداحافظی یکی از خانم ها رو کرد به من و گفت مُروات همه ساله باشه دخترم، تشکر کردم و رفتم توی صحن، بند کفش هایم را که می بستم به این فکر می کردم که در تمام این سال ها حتی یک قطره اشک هم برای حسین نریخته ام راستش خیلی اوقات زور می زدم که اشکم سرازیر شود اما هیچ وقت نشد... نمی دانم، شاید هنوز حسین و عاشورا و محرم و اربعینش را به درستی درک نکرده ام...

گلاویژ نوشت:این روزها دسترسی به اینترنت ندارم، کامنت های پست قبل و کامنت های این پست احتمالا با تاخیر تایید شوند.

گلاویژ | ۲۸ آبان ۹۶، ۲۱:۳۵ | نظر بدهید
Nelii 💉📚
۲۸ آبان ۹۶ , ۲۱:۴۱
چه دعای قشنگی:)
و چه تشبیه قشنگ تری*__*

پاسخ :

اوهوم خیلی قشنگه نلی عزیزم :) 
پرواز ...
۲۸ آبان ۹۶ , ۲۲:۲۷
چقد جالب :))
من اولین باره میشنوم !

پاسخ :

غیر ممکنه کسی تو مراسم های شهرمون شرکت کنه و این دعا رو از دیگران نشنوه و به بقیه نگه، ولی متاسفانه خیلی ها معنیشو نمی دونن، فقط بر حسب عادت و رسوم به زبون میارن
tiara .n
۲۸ آبان ۹۶ , ۲۲:۵۵
چه جمله ی قشنگی به کار میبرن😍😍خیلی دوست داشتم
بچه تر که بودم دلم پاک که بود گریم میومد اما الان...

پاسخ :

آره واقعا قشنگ و لطیفه :) 
می دونی بحث گریه کردن نیست، مسئله درک کردنه، و غیر ممکنه کسی واقعه ی عاشورا رو درک کنه و اشکش سرازیر نشه... 
Shadow
۲۹ آبان ۹۶ , ۰۱:۴۶
باشه😁

پاسخ :

سایه 😂
فرشته ...
۲۹ آبان ۹۶ , ۰۶:۲۹
کلا ما بوشهری ها کارمون درسته^_^ 
مُروات همه ساله بو عزیزم:)
یاعلی

پاسخ :

بله درسته 😊
همچنین فرشته جانم :) 
یا علی:) 
لیمو جیم
۲۹ آبان ۹۶ , ۰۷:۵۳
چه جالب

پاسخ :

اوهوم، جالب و قشنگ :) 
.. مَروه ..
۲۳ بهمن ۹۶ , ۲۳:۰۴
چه جالب و بامزه..

پاسخ :

بله:) 
✿ ✘::. چکاپ .::✘ ✿
۱۲ اسفند ۹۶ , ۰۹:۳۶
سلام ودرود ...

مرواتون همه ساله باشه

پاسخ :

سلام 
همچنین :) 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
درباره من
بالاخره یک‌روز از خواب بیدار می‌شوم و می‌بینم مرده‌ ام، و درحالی‌که آفتاب بر پرده‌های اتاق کارم می‌رقصد و هنوز کسی از مرگم باخبر نشده، دست‌نوشته‌هایم از من می‌پرسند: «ما چه خواهیم شد؟»

حسین رسول‌زاده
.
.
گلاویژ نام ستاره‌‌ای‌ ست که در شب‌های تابستان نمایان می‌شود؛ ستاره‌ی سهیل.
برای ناخدای آب‌های آبیِ قصّه‌ها. تصویر هدر از Christine Bell | پایه‌ی اصلی قالب: عرفان